De hortensiatuin.



vrijdag 5 juni 2015

Creatieve projecten


Dit is een van de resultaten van het knutsel project. Toevallig wilde ik een voetenbankje wat ik ooit eens had bekleed met een vrolijk stofje opruimen. We gebruikten het nooit omdat de hoogte niet goed was en ik kon er ook eigenlijk niet meer iets moois van maken. Terwijl ik het omgekeerd buiten had neergelegd viel mijn oog op de pootjes. En in een keer zag het ornament voor me. Ik heb deze vorm al verschillende keren voorbij zien komen bij andere bloggers, die ook zo’n ornament hebben gemaakt.


De voet heb ik jaren geleden een keer bij een marktje op de kopt getikt. Ik vond hem zo ook al mooi. Omdat er al een gat in zat was hij heel goed geschikt voor dit ornament.


Ik had wel wat hulp van Peter nodig. Ten eerste om de ringen en lijm te vinden in onze rommelige schuur. Maar ook met het lijmen want dat was nog best wel lastig. Mijn oude venetiaanse flessenstop moest er bij dit project aan geloven. Hij is niet zo praktisch in het gebruik, dus ook deze lag maar in een laatje weg gestopt. Peter die snapte helemaal niet wat ik aan het doen was en moest enorm lachen.


Als eerste heb ik voor de randjes een beetje muurvuller gebruikt om deze op te vullen. Daarna heb ik het ornament helemaal in de zwarte primer gezet.


Vervolgens eerst een laag corrifondo aangebracht. Toen deze helemaal goed was opgedroogd heb ik de eerste laag kalkverf, in de kleur sculptura van carte colori, aangebracht.


Voor de volgende twee lagen  heb ik kalkverf black truffle, die ik had besteld via Esatto gemengd met de kleur sculptura. De verhouding is ongeveer één lepel black truffle en drie lepels sculptura. Ik heb het eerst even uitgetest en het droogde heel mooi op. En als laatste heb ik wat muurvuller poeder er overheen gestrooid.


Toen het helemaal droog was heb ik de poeder wat uitgewreven en hier en daar met een kwast water uitgesmeerd. Dat water gaf ook weer een heel leuk effect op de kalkverf. Het wordt er wat meer vlekkerig door. De kleur benaderd de kleur nero van carte colori. Maar het is net wat minder blauw en iets meer bruin.


En dit is het resultaat, daar ben ik best trots op. Niemand die meer ziet wat het ooit is geweest als je deze post niet hebt gelezen.


Boven zijn we ook flink bezig. De kamer van onze dochter gaan we nu helemaal opknappen als logeerkamer. De kast die nu op onze studeerkamer staat wil ik straks mooi opknappen en daar een plekje geven. Nu ben ik deze kast aan het leeghalen. Dat is overigens een verschrikkelijke klus. Wat kan een mens toch allemaal bewaren in zo’n kast zeg. In de kast kwam ik ook twee dozen tegen. Ooit eens bij de kwantum gekocht voor vijf gulden.


Eigenlijk wilde ik ze weggooien, maar ik had nog een restje verf over van het ornament. En ik dacht nou ja waarom probeer ik ze niet te verven. Ik kan ze altijd nog weggooien. Voor één doos had ik precies genoeg. De andere heb ik met home deco verf van de action geschilderd. Ik had een roze achtige kleur meegenomen. Het blijkt een hele mooi poeder roze/lila achtige kleur te zijn. De draagtouwtjes heb ik in een beetje verdunde loogbeits gelegd.


Deze dozen krijgen van mij een mooi plekje in het zicht in ons huis. Die ga ik nu echt niet meer weggooien.





Boven nog een mooie vondst op de kofferbakmarkt in Leusden met de pinksterdagen. Voor vier euro heb ik mooi heel klein kaasvat op de kop getikt. Daar ben ik super blij mee.


Het beloofd vandaag een echte zomerse dag te worden. Toevallig valt deze precies op mijn vrije vrijdag, ik werk de ene vrijdag wel en de andere niet, dus dat is echt boffen dat het vandaag zulk lekker weer is.

Fijn weekend voor iedereen, lieve groet Roelie

ps de nieuwe stoelen laten nog even op zich wachten. We kregen vorige week bericht dat de levering wordt uitgesteld. Waarschijnlijk wel  5 tot 6 weken. Dus dit is een goed oefening voor mij in geduld hebben ;) 

33 opmerkingen:

  1. Wat een leuke ornamenten. De venetiaanse stoppen heb ik een poosje weggegooid omdat ik ze, net als jij, niet zo handig vond. Daar heb ik nu toch wel spijt van.
    Groet, Margo
    (casadinarda.blogpot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een prachtig ornament heb je gemaakt en vooral de voet maakt hem zo apart.
    Heerlijk dat je vandaag vrij bent met het prachtige weer.

    Wens je een fijn weekend en lieve groet,

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jouw ornament is super geslaagd! Leuk om te doen hé..? :))
    De dozen zijn ook mooi geworden en de kaasmal is ook een mooie vondst!
    Daar kun je dan echt van genieten!
    Pfff het is wel heeel warm buiten....je hoort mij niet klagen hoor...ik heb er lang op gewacht!

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie DIY laat je zien!
    De kleuren zijn gaaf, ook die roze/paars van de Action!
    Geniet van je vrije dag..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk hoor !!....fijn weekend en zeker heel warmmmmmmm....zit in de schaduw met iPad buiten pffff.....liefs Ria...x!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige plaatjes ... mooie kleuren heb je gebruikt ... supertof idee ,de dozen zijn ook prachtig !

    Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat heb je dat super mooi gemaakt, Roelie. Als je had gezegd dat je het in een woonwinkel had gekocht, had ik je zo geloofd. Heel origineel om er deze uitvoering aan te geven. De dozen kun je inderdaad nog prima gebruiken, mooie kleur heb je van de A.ction gebruikt. En die pot van de kofferbakmarkt...ook een geweldige aankoop!

    Fijn weekend! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk geworden. Vooral de voet vind ik super uitzien, heel apart! Wie wat bewaard, heeft wat...dat zie je wel aan die hoedendozen. Nu kunnen ze weer een mooi plekje in je huis krijgen.
    Hihi, misschien kun je vandaag beter in een airconditioned ruimte zitten. Pfff, wat een hitte. Warmte en zon zijn fijn, maar zo opeens die hitte...Dinsdag staat 8 graden gepland, overdag! Klinkt nu verleidelijk....
    Fijn weekend!
    liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat leuk geworden , je ornament . Vooral met het voetje is het er eentje uit de duizend.
    Ook je kaastonnetje is een leuke vondst.
    Ik hoop dat je hebt genoten van het warme weer , hier is het nu al eventjes aan het onweren .
    Fijn weekend
    Christel , Garcyasplace

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je bent goed geslaagd, Roelie!
    Het ornament is heel leuk geworden! Vooral de voet is bijzonder.
    En je dozen hebben een prachtige kleur gekregen!
    Eerlijk gezegd ben ik blij dat we morgen weer een normale temperatuur krijgen. Zolang de zon lekker schijnt hoeven de temperaturen voor mij niet zo hoog te zijn.
    Wens je een fijn weekend!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Roelie,

    Wat leuk die ornamenten,zo zie je maar nooit iets weg gooien.Prachtige sfeerplaatjes!!

    Groetjes Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ornament bedoel ik want het is er 1 he!! hihi

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heel goed gelukt Roelie, echt een leuk ding geworden zo. De hoedendozen hebben ook een een mooie kleur gekregen!
    Fijn weekend!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Je bent lekker bezig geweest. Allemaal leuke dingen achter elkaar en nog goed gelukt ook.
    Kartonnen hoedendozen verven, dat heb ik ook weleens gedaan, dat gaat echt hartstikke goed. Inderdaad, dan gooi je ze niet meer weg.
    Fijn weekend, hopelijk blijft het mooi weer. Hier viel het erg mee met de regen vanavond.
    Groetjes,
    Barry

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zo wat een klussen allemaal zeg! Maar prachtig ggeworden hoor! Een heel werk lijkt mij maar als je dan het resultaat ziet...daar doe je het voor! Succes mt de volgende klus! Goed weekend, Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Roelie wat mooi....!!! Een prachtig ornament heb je gemaakt
    en héél leuk om zien wat je er allemaal voor gebruikt hebt,
    je moet er maar opkomen ...
    héél fijn weekend
    Liefs Kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooi ornament heb je gemaakt, en het staat erg mooi bij die spiegel.
    De doEn heb je gelukkig een tweede leven gegeven, want ze zij. Erg leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Oh, beetje rare tekst... Maar je begrijpt me vast.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ja hoor. Gebeurd mij regelmatig op de tablet of de telefoon dat de tekst er ook zo uit uitzet. Gezellig weekend, Roelie

      Verwijderen
  19. Nou ik haalde die flessenstop er echt niet uit, terwijl wij ook soortgelijke hebben :))
    Ornament is geweldig net als de hoedendozen. Een lik verf doet veel. Als ik bedenk wat ik allemaal weg heb gedaan voor de verhuis en wat ik had kunnen doen qua verf en tegellijm.....niet meer aan denken :))
    Fijn weekend

    lieve groet Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Je ornament is erg mooi geworden. Je laatste foto van de potjes met de roze bloemetjes is ook erg lief.
    Bij mij staat het maken van zo'n ornamentje ook nog op mijn lijstje.

    Groetjes, Inge
    de knotwilg

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Heb je mooi gedaan zeg! Dat voetje van het ornament WAUW...wie wat bewaart heeft wat ...
    Dat wachten op die stoelen....je hebt weinig andere keus...maar ik zou vreselijk balen!!

    Liefs Dinka

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Mooi ornament! Ik heb hier ook nog een paar van die "dingen" liggen; nu nog iets leuks van maken.
    Groetjes Debby

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Mooi geheel, die poot met de stop. En die voet maakt het af! Mooie knutsel Roelie :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Leuk ornament Roelie, ik wil dat ook een keer proberen.

    Fijne week.
    Liefs, Marjonel

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Leuk ornament Roelie, ik wil dat ook een keer proberen.

    Fijne week.
    Liefs, Marjonel

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Dat voetje van dat ornament is echt heel erg gaaf, ik vind hem super geslaagd! Die hoedendozen zijn zo mooi geworden, echt een superleuk idee, dat lijkt me heel erg gaaf voor in mijn kledingkast straks om spullen in op te bergen, daar ga ik wat mee doen!
    Veel liefs, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat een mooi ornament heb je gemaakt; super mooi!
    Liefs, Lydia

    BeantwoordenVerwijderen
  28. hoe kom je er allemaal op:) goed gelukt project!
    echt leu
    groetjes, Inge r

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat heerlijk om op zulke ideeën te komen en dan speciale dingen in huis te hebben...vooral de dozen is een vondst! Zo zie je maar....niet te snel iets weggooien!

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wat een goede ideeen, echt leuk om te zien. Als je wat bewaart heb je wat, zo zie je maar weer haha. Liefs Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Super mooi die ornamenten! Ook de hoedendozen hebben een mooie kleur!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ik zal me even voorstellen ik ben Truus de Jong woon in Friesland .
    Ik heb jou blog ondekt en vind hem erg inspirerend super dat ornament en die hoeden dozen !!!
    Je kunt mij ook vinden op Facebook pagina onder de naam :atelier t ,OPSLAG .
    Hartelijke groet van Truus de Jong jou nieuwe volger .

    BeantwoordenVerwijderen